/

Vraag een offerte op maat aan

Laat uw gegevens achter en wij nemen op werkdagen binnen 48 uur contact met u op.

*Verplichte velden.

Case study: BMC Moerdijk deel 1

/
/
/
Woensdag 26 september 2018

Deze case study gaat over het optimaliseren van nieuwe productielijnen bij energiecentrale BMC Moerdijk. De totale case study bestaat uit 3 delen namelijk;

1. Project aanleiding en ontwikkeling
2. Project uitvoering en bouw
3. Project oplevering en testfase

Over BMC Moerdijk

Biomassacentrale BMC Moerdijk BV verwerkt jaarlijks een-derde van de totale productie van pluimveemest in Nederland. Door middel van thermische verwerking van mest wekt BMC 285.000 MWh aan duurzame energie op. Dat is voldoende groene stroom om een stad ter grootte van Den Bosch geheel van elektriciteit te voorzien. Door middel van deze thermische conversie van pluimveemest produceert BMC daarnaast 60.000 ton aan hoogwaardige meststof.

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van pluimveemest voor de productie van elektriciteit, vanuit milieuperspectief het meest aantrekkelijk is (de Graaff e.a. 2017). Energiecentrale BMC Moerdijk produceert 7 dagen per week, 24 uur per dag elektriciteit.

Main challenge (aanleiding)

BMC vergroot met de bouw van de nieuwe opslag zijn opslagcapaciteit voor mest met 20.000ton. Hierdoor kan BMC in de toekomst veel beter inspelen op de markt , meer innemen bij hoog aanbod en voldoende voorraad bij laag aanbod. Bij een uitbraak van een nationale vogelziekte, zoals bijvoorbeeld vogelgriep, beschikt BMC over voldoende voorraad om een langere periode te overbruggen, hierdoor kan de installatie in dienst blijven en staat BMC klaar op het moment dat boerderijen worden vrijgegeven zodat pluimveehouder zo spoedig mogelijk terug een doorstart kunnen maken. Middels zeeftechnieken en Ferro scheiders worden zogenoemde ‘stoorstoffen’ uit de mest gehaald. Voor het lossen van de mest heeft ARCO samen met BMC het ontwerp zodanig uitgevoerd dat maximale veiligheid van de chauffeurs kan worden gegarandeerd. Door het toepassen van transportbanden in combinatie met ontvangstbunkers , kon valgevaar uitgesloten worden. Aangezien pluimveemest wordt aangewend als brandstof, is het belangrijk om een zo homogeen mogelijk mengsel te verkrijgen. Door het toepassen van een telescopische zwenkband draagt ARCO bij tot een maximaal homogeen mengsel.

Gezamenlijk doel

Gezamenlijke doelen die met dit project worden nagestreefd zijn:

  • Stabiele procesvoering door maximale creëren van een homogene brandstof

  • Optimale veiligheid

  • Duurzamere installatie

  • Beperken van energieverbruik

Projectaanpak

Om continuïteit en kwaliteit te kunnen bieden worden bij ARCO gedurende het project altijd dezelfde processtappen doorlopen. Allereerst wordt een projectteam samengesteld bestaande uit: Vertegenwoordiging vanuit de klant, een ARCO engineer, een ARCO projectleider en diverse externe specialisten. Het projectteam heeft als centrale doelstelling om de best mogelijke oplossing te ontwikkelen, welke naadloos aansluit op de klantvraag. Een (gesimplificeerd) voorbeeld van welke processtappen het projectteam doorloopt is als volgt:

  • 1. Projectverduidelijking waarin de klantvraag onderzocht wordt
  • 2. Engineeringfase
  • 3. Haalbaarheidsstudie
  • 4. Productie- en assemblagefase
  • 5. Operationele testfase
  • 6. Trainings- en implementatiefase

Ontwikkeling c.q. oplossing

Engineers van ARCO ontwikkelen een systeem waarbij pluimveemestmest door middel van vrachtauto’s (kippers) automatisch gelost kan worden in 2 verschillende bunkers. De Trucks lossen in de bandbunker zodat de mest van hieruit op transportbanden gedoseerd kan worden. Dit systeem is de oplossing voor een van de uitdagingen die veel overslagbedrijven hebben die aan het water gelegen zijn, namelijk dat er in veel gevallen een betonnen put moet worden gemaakt om een lossysteem te kunnen plaatsen. De kosten van een dergelijke aanleg zijn substantieel groot en hebben een grote impact op de infra. Bovendien is het valgevaar bij een betonnen put groter dan het systeem met bunkers. Een veiligere oplossing dus.

Middels transportbanden en een zwenkband wordt de mest getransporteerd naar een centrale opslag waar het homogeniseringsproces plaats vindt. Na dit proces zijn de verscheidene aangevoerde soorten pluimveemest tot een homogeen mengsel gebracht, hierdoor kan een stabiele procesvoering worden gegarandeerd.

Middels bovenloop kranen voorzien van grijpers wordt het homogene pluimveemest gelost in doseerbunkers. Middels een sterrenzeef worden de grove delen eruit gezeefd. Eventueel aanwezige metalen worden middels een Ferro scheider gescheiden van de mest. De losgeslagen pluimveemest wordt vervolgens via een lucht gedragen transportband naar de verbrandingsoven getransporteerd met een 55 tot 65 ton/uur 24/7 365 dagen per jaar.

Na het verbrandingsproces is de overgebleven as nieuwe grondstof voor kunstmest. De as wordt vanaf de verbrandingsoven via lucht gedragen transportbanden retour getransporteerd naar de opslagbunker, van hieruit wordt de as met behulp van een bovenloop kraan naar de door ARCO ontworpen truck afvulinstallatie gebracht. Deze installatie is in staat om vrachtauto’s in 5 minuten op maximaal gewicht af te vullen.

Vragen over deze case study? Neem contact op met Paul Albers via 088-006 5300 of paul@arco-solutions.nl